Dvořákova síň bezesporu patří k nejkrásnějším koncertním sálům ve střední Evropě, její kapacita je však omezená. Abonentní i mimořádné koncerty České filharmonie bývají za běžného režimu pravidelně vyprodané, totéž nezřídka nastává i u edukačních programů. Nemluvě o tom, že orchestr má mnohé mimopražské příznivce, které nemůže hudbou těšit tak často, jak by si přáli.
„V Praze již každý program hrajeme třikrát nebo čtyřikrát a nemůžeme přidat další termíny. Naše edukační kapacity i komunitní práce jsou na maximu,“ podotknul generální manažer České filharmonie Robert Hanč. Řešením této situace je právě projekt Czech Phil Media.
To se v uplynulých měsících ukázalo jako ještě důležitější, než si kdo dokázal představit. Jen díky schopnosti technicky zajistit přímý přenos koncertu dokázala Česká filharmonie uspořádat jarní řadu benefičních koncertů, které nejenže potěšily statisíce příznivců klasiky, ale vynesly také bezmála 9 milionů korun na charitativní účely.
Také adventní sérii „Česká filharmonie živě u vás“, která je myšlena jako kompenzace za zrušené koncerty a povzbuzení veřejnosti v nelehké době, natáčí technika a štáb Czech Phil Media. V obou případech je na místě poděkovat České televizi a dalším partnerům, bez nichž by se dobrá věc nepodařila.
Špičkový orchestr se špičkovou technikou
Pravidelní návštěvníci koncertů České filharmonie si toho ale nemohli nevšimnout už dříve, když se ještě sály směly navštěvovat osobně. Párkrát do roka se uprostřed Dvořákovy síně usadí kameraman, mezi muzikanty se to hemží mikrofonky, hlas Pavla Ryjáčka prosí o „maximální klid v sále“, změní se svícení a trochu možná i atmosféra v hledišti: nahrává se.
Při natáčení koncertů je v permanenci až devět kamer, část z nich na otočných robotických hlavách, které pracují v ultratichém režimu, aby nerušily diváky v sále. Obsluhují je odborníci na poli nahrávání klasické hudby, k dispozici je jim technika nejvyšší kvality od firmy Sony.
Bez nadsázky tak lze říct, že stopětatřicetileté Rudolfinum prorostlo hi-tech vybavením. V útrobách Dvořákovy síně vzniklo vůbec první televizní studio v České republice, které je schopno vysílat ve 4K rozlišení v barevném režimu HDR. Pro milovníky a znalce techniky lze v krátkosti uvést pár podrobností:
- Studio je vybavené sedmi broadcastovými 4K kamerami SONY HDC-P43 a dvěma kamerami SONY HDC-4300; kamerový systém je plně flexibilní – až pět kamer může být „man operated“. U vybraných koncertů se používá technocrane a jiné pohybové prvky.
- Obrazová režie užívá výrobky SONY včetně dvou čtyřkanálových nahrávacích serverů. Zvuková režie je vybavena záznamovým softwarem Sequoia a ProTools a mixážními pulty Solid State Logic, Duality 72 Channel. Používají se mikrofony Neumann, Schoeps a DPA.
To v překladu do řeči nezasvěcených znamená, že Česká filharmonie se stává průkopníkem na poli nových technologických formátů a má aktuálně k dispozici srovnatelnou techniku jako Berlínská filharmonie, jejíž digitální koncertní síň celý projekt inspirovala.
Foto: Petr Kadlec
Propagovat i méně známe české skladatele
Hlavním dlouhodobým cílem Czech Phil Media je zpřístupnit celému světu unikátní zvuk prvního českého orchestru. Za tím účelem bylo již studio několikrát v ostrém provozu, kromě mimořádných „koronavirových“ koncertů se točily hlavně programy s šéfdirigentem Semjonem Byčkovem, ale také třeba večer se současným hudebním ředitelem London Symphony Orchestra a bývalým šéfem Berlínských filharmoniků sirem Simonem Rattlem.
Co se repertoáru týče, rozhodně není v plánu pouze trio Dvořák – Smetana – Janáček, byť je po něm v cizině největší poptávka a Česká filharmonie se ho v žádném případě nezříká. „Dlouhodobým záměrem je propagovat i dílo dalších českých skladatelů, například Bohuslava Martinů, Josefa Suka, Vítězslava Nováka nebo Miloslava Kabeláče, případně méně často uváděná a nahrávaná díla Smetany a Dvořáka,“ vysvětluje vedoucí oddělení nahrávacích projektů České filharmonie Vojtěch Šafařík.
„Vedle toho jsou samozřejmě pro nahrávky vybírány tituly i od zahraničních skladatelů jako jsou Mahler, Šostakovič nebo Čajkovskij, ale i těch méně často uváděných jako Luciano Berio nebo Henri Dutilleux. Společným jmenovatelem nahrávek z kolekce Czech Phil Media však zůstává prvotřídní kvalita, a to jak po stránce interpretační, tak po té technické,“ dodává.
Jestliže v prvních 125 letech své historie Česká filharmonie bodovala především audionahrávkami, dá se očekávat, že nyní se stopa orchestru zvýrazní i v oblasti videa. „Důležité je, že u kolekce Czech Phil Media je producentem audiovizuálních nahrávek sama Česká filharmonie, což jí zaručuje přímý dohled nad obsahem i kvalitou,“ uvedl Šafařík.
„A kde si to pustím?“
Koncerty je zapotřebí nejen natočit a záznamy pečlivě postprodukčně upravit, ale také je zájemcům doručit, a to na ty platformy, které nejraději používají. V tuzemsku je v této snaze letitým partnerem orchestru Česká televize, která koncerty České filharmonie pravidelně zařazuje do svého vysílání. Výrazný zásah také orchestr dokáže učinit prostřednictvím svých sociálních sítí.
Pro zahraničí se Filharmonie spojila s jedním z celosvětových lídrů v oblasti distribuce klasické hudby, německou společností EuroArts. Ta českofilharmonický obsah distribuuje na televizní obrazovky a internetové platformy po celém světě, vybrané koncerty se vysílají živě. Českou filharmonii si tak diváci vychutnávají například na francouzském kanálu Mezzo TV, který má globální zásah. Předvánoční sérii koncertů z konce tohotu roku pro německojazyčné publikum zakoupila Takt1.
Firmu EuroArts Music International založil v roce 1979 Bernd Hellthaler, její portfolio aktuálně čítá více než 2500 hodin hudby v podání těch nejvýznamnějších orchestrů planety. „Jsme nadšeni, že můžeme spolupracovat s prestižní Českou filharmonií a přidat její nesmírně kvalitní představení do našeho rozsáhlého katalogu,“ vyjadřuje se Hellthaler. „Nádherně natočené koncerty jsou ohromným obohacením jak pro naše zákazníky, tak pro celosvětové publikum,“ dodává.
A uspokojení z partnerství s Euroarts neskrývá ani generální manažer Hanč: „Nemohu dostatečně zdůraznit, jak šťastní jsme. Bez tak skvělých mediálních partnerů bychom nikdy nemohli oslovit tak široké publikum, včetně těch, kdo se k nám z jakýchkoliv důvodů nemohou připojit v koncertní síni.“
Podstatné však je, aby radost nakonec zakoušeli diváci a posluchači. Zprostředkování koncertů a edukativních programů digitální cestou v té nejvyšší kvalitě a ve spolupráci s významnými světovými partnery je ze strany České filharmonie pokus, jak jim k tomu poskytnout ty nejlepší výchozí podmínky.