Hudba za časů koronaviru. Přípravy na benefiční koncert České filharmonie na podporu nemocnic starající se o pacienty s Covid-19

Hudba za časů koronaviru aneb jak chovatelské potřeby zachránily benefici

Pokud bych měla definovat jedno pravidlo, kterým se v Rudolfinu řídíme v době celosvětové pandemie, bylo by to jednoznačně: nerezignovat. Proto jsme radostně uvítali myšlenku uspořádat benefiční koncert na podporu nemocnic, kde jsou hospitalizováni pacienti s těžkou formou nemoci Covid-19.

Oddělení Investic a správy Rudolfina se příprav koncertů obvykle účastní spíše okrajově, ale mimořádná situace si žádala mimořádná opatření. Ačkoliv je název našeho oddělení pro mnohé špatně pochopitelný a často jsme zaměňování s účtárnou, zastáváme velice odlišné role.

Naším hlavním posláním je starat se o to, aby budova Rudolfina vzkvétala a dostávalo se jí patřičné péče. V posledních týdnech k tomu přibylo zavedení nezbytných hygienických pravidel, aby Rudolfinum zůstalo bezpečné pro všechny zaměstnance po celou dobu trvání nouzového stavu. Srdnatě jsme se chopili výzvy zajistit ochranné pomůcky pro členy natáčecího štábu, kteří se aktivně podíleli na přípravě a realizaci benefice chystané na sobotu 28. března. Dohromady se jednalo o 30 lidí, přičemž jádro celé operace tvořilo 10 členů štábu, kteří měli dva dny strávit v těsné blízkosti jeden druhého, navíc v nahrávacím studiu bez oken.

Sháníme roušky

Prvním krokem bylo obstarat 30 černých bavlněných roušek. Černou barvu určil natáčecí tým jako nejvhodnější. Vypadá totiž dobře na kamerových záběrech a nepůsobí nijak rušivě. Netušili jsme však, že černá bavlna je v pražských galanteriích nedostatkovým artiklem. Proto jsme vyslali výzvu všem kolegům z řad orchestru i administrativy. Poprosili jsme každého, kdo umí šít a měl by dostatek materiálu k výrobě roušek, zda by nám pomohl a přiložil ruku k dobrému dílu.

Odezva byla okamžitá a dodala nám mnoho energie k dalšímu konání. Ještě nikdy jsem nezažila pocit, že bych se radovala z desítek příchozích e-mailů. Ozývali se nám naši hudebníci a nabízeli šikovné ruce své i svých manželek, jiní poslali alespoň slova podpory a přání zdaru. Přátelé z administrativního zázemí se nenechali zahanbit, při pročítání nabídek na ochotné obětování oděvů, utěrek a ubrusů jsem přemýšlela, zda bychom tuto dosud skrytou zručnost zaměstnanců České filharmonie nemohli využít i pro projekty v lepších časech.

Není nutné se obávat, že by kolegové přišli o své svršky, záchrana totiž přišla ze skupiny violoncell. Paní Jitka Kellerová, manželka violoncellisty Jana Kellera, zázračně disponovala potřebným množstvím černé bavlny a měla možnost, schopnost a hlavně ochotu nám pomoci. Roušky však mohla z časových důvodů dodat až v sobotu ráno, bylo tedy nutné na zkoušku zajistit roušky z jiného zdroje.

Ještě než jsem si stačila začít zoufat, zazvonil mi telefon. Byla to interní auditorka České filharmonie, paní Hana Šrůmová. Tentokrát však nechtěla řešit efektivitu smluvních vztahů, ale nabízela v pravdě interní záchranu. Hančin bratr, pan Jiří Fuka ze společnosti Doppler CZ, pro nás ve firmě domluvil ušití 40 roušek do druhého dne, a to navíc z vysoce kvalitní antibakteriální bavlny. Ovšem jak dopravit roušky z Trhových Svin, kde společnost sídlí, do Prahy tak, aby byly v pátek ráno připraveny k použití? Hanka neváhala a nabídla se, že pro roušky nejen zajede, ale všechny navíc před použitím vypere a vyžehlí, aby byly nachystány pro okamžité nošení. Jestli se s Hankou někdy potkáte, nechte si od ní vyprávět, co se stane, když dáte najednou vyprat 40 roušek se zavazováním na šňůrky. Z bubnu pračky vyjmete útvar ne nepodobný Gordickému uzlu…

Štíty a obleky pro ladiče a filmaře

Roušky jsme sice obstarali, ale tím jsme zdaleka nebyli u konce. Pana ředitele Davida Marečka napadlo, že ještě vyšší stupeň ochrany před virem, který se tak rád šíří kapénkami, by zajistily 3D štíty z tiskárny Průša. Přání je otcem myšlenky, obzvlášť přání generálního ředitele. Velmi rychle jsme se s tiskárnou spojili a přednesli svou prosbu. Nejprve se zdálo, že nepochodíme, tiskárna své štíty věnuje primárně pracovníkům v první linii, jako jsou zdravotníci, policisté a hasiči, nicméně ve čtvrtek večer se ozval pan Ondřej Průša s radostnou novinou. Nejenže dokázali navýšit výrobu a zajistit tak pomůcky pro ještě více potřebných, ale zároveň se rozhodli, že benefici na podporu nemocnic také podpoří. V pátek ráno jsme si v tiskárně vyzvedli darem 30 štítů. Pokud jste sobotní benefiční koncert sledovali, mohli jste si všimnout, že jeden z nich měl nasazený pan Vladimír Trejbal, neohrožený ladič pian, který během přenosu dezinfikoval klaviaturu. Štíty však měly široké využití v celém štábu. Chránili se jimi produkční, kameramani i režisér.

Díky ochotě velmistra rudolfinského úklidu, pana Ivana Proška, jsme pro štáb měli i dostatečné množství jednorázových gumových rukavic, rozdělil se totiž o své železné zásoby a obstaral také nezbytnou dezinfekci.

Poslední výzvou bylo sehnat jednorázové ochranné obleky. Ukázalo se, že kvůli enormní poptávce obchody často nestíhají aktualizovat nabídku a po několika nadějných pokusech přicházely chmurné zprávy, že námi požadovaný artikl není skladem. Po mnoha a mnoha telefonátech se na nás usmálo štěstí v Pelhřimově, a to v chovatelských potřebách Forst Agro. Neskrývali překvapení, že jim volá Česká filharmonie, ale o to ochotněji nám naslouchali. Nejen, že měli dostatečné množství obleků, ale byli schopni je okamžitě odeslat do Prahy. Takže díky jejich rychlé a operativní reakci jsme byli na přenos připraveni bez jakýchkoliv kompromisů.

V pátek před zkouškou proběhlo zaškolení štábu a předání všech propriet. Musím přiznat, že ochranné prostředky nakonec plnily dvojí roli. Jednak kýženou ochrannou, jednak podpůrnou v psychologické rovině – všichni totiž mohli bez obav vykonávat svou práci a nemuseli se strachovat o své zdraví. A mimo to, postavy ne nepodobné kosmonautům v antigravitačním poli Rudolfinum vidělo za svou stopětatřicetiletou historii poprvé. A doufejme naposled.

Komentáře

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Co byste chtěli vyhledat...
Zavřít
Zavřít
Co byste chtěli vyhledat
close

malíř, sochař, architekt Pro zobrazení detailu jednotlivých sochklikněte na jméno umělce. hudební skladatel Sochy na střeše Rudolfina zavřít Leonardo da Vinci Klikněte pro zobrazení detailu Paolo Veronese Klikněte pro zobrazení detailu Donato Bramante Klikněte pro zobrazení detailu Tomás Luis de Victoria Klikněte pro zobrazení detailu Josquin Desprez Klikněte pro zobrazení detailu Orlando di Lasso Klikněte pro zobrazení detailu Giovanni Pierluigi da Palestrina Klikněte pro zobrazení detailu Luigi Cherubini Klikněte pro zobrazení detailu Daniel François Esprit Auber Klikněte pro zobrazení detailu Georg Friedrich Händel Klikněte pro zobrazení detailu Wofgang Amadeus Mozart Klikněte pro zobrazení detailu Johann Sebastian Bach Klikněte pro zobrazení detailu Ludwig van Beethoven Klikněte pro zobrazení detailu Michelangelo Buonarroti Klikněte pro zobrazení detailu Raffael Santi Klikněte pro zobrazení detailu Praxiteles Klikněte pro zobrazení detailu Feidiás Klikněte pro zobrazení detailu Apelles Klikněte pro zobrazení detailu Iktinos Klikněte pro zobrazení detailu Massacio Klikněte pro zobrazení detailu Donatello Klikněte pro zobrazení detailu Jacopo Sansovino Klikněte pro zobrazení detailu Benvenuto Cellini Klikněte pro zobrazení detailu Filippo Brunelleschi Klikněte pro zobrazení detailu Domenico Girlandaio Klikněte pro zobrazení detailu Lucca della Robia Klikněte pro zobrazení detailu Christoph Willibald Gluck Klikněte pro zobrazení detailu Joseph Haydn Klikněte pro zobrazení detailu Franz Schubert Klikněte pro zobrazení detailu Carl Maria von Weber Klikněte pro zobrazení detailu Felix Mendelssohn-Bartholdy Klikněte pro zobrazení detailu Robert Schumann Klikněte pro zobrazení detailu
1 / 6