Dame Mitsuko Uchida patří k oněm oslnivým královnám klavíru, jejichž záře nijak nebledne vedle mladších, dravějších a v kariéře rychlejších kolegyň. Svou první Gramophone Award získala v roce 1989 a od té doby udržuje své prsty v pianistické první lize. Prahu okouzlila před dvěma lety úchvatným vystoupením s mezzosopranistkou Magdalenou Koženou, v letošní sezoně se ve dnech 28.–30. března představí s Českou filharmonií a dirigentem Jakubem Hrůšou v Koncertu pro klavír op. 42 svého oblíbeného autora Arnolda Schönberga.
Česká filharmonie se ze své podstaty symfonického orchestru hudbě období baroka repertoárově nevěnuje. Přesto jedno z vrcholných děl Johanna Sebastiana Bacha, duchovní oratorium pro sólové hlasy, dvojitý sbor a dvojitý orchestr Matoušovy pašije, v její sezoně zazní. Stane se tak v rámci vzdělávací řady pro dospívající a dospělé posluchače Čtyři kroky do nového světa. Nečeká vás jen poslech, nýbrž i osvěta, výklad o kontextu a zhudebnění, tak jako vždy, když před vámi stanou pánové Petr Kadlec a Marko Ivanović.
Asi jste si všimli, že na koncertech nejste s hráči sami. Jsou tady fotografové. Snaží se nerušit, ale přece jen je koutkem oka vidíte a možná jen tiše trpíte. Petra Hajská a Petr Kadlec. Dvě rozdílné osobnosti, dva umělecké přístupy.
Každá architektonická typológia je závislá od doby, prostredia a kultúry, v ktorej vzniká. Typológia koncertných sál, ktorá sa storočiami postupne vyvíjala a vyčleňovala z architektúry chrámov, kostolov a divadiel, začala dosahovať svoj najväčší architektonický vývoj od druhej polovice 20. storočia.