Nový šéfdirigent připraví Koncert ke 100. výročí republiky z děl českých autorů, Mahlerovou Symfonií č. 2 „Vzkříšení“ zahájí ve dvou večerech sezonu, v jejím průběhu přispěje pěti abonentskými programy. A také absolvuje s orchestrem naprostou většinu zahraničních zájezdů – na Slovensko, do Velké Británie, Spojených států amerických (včetně newyorské Carnegie Hall), Belgie a Německa – i rezidenci ve vídeňském Musikvereinu.
Z dalších dirigentských hostů, kteří přijedou do Rudolfina, vzbuzuje největší očekávání Sir Simon Rattle. Do loňska šéfdirigent Berlínských filharmoniků, letos první sezonou umělecký šéf London Symphony Orchestra připraví Mahlerovu Píseň o zemi a Dvořákův Zlatý kolovrat. Třešinkou na tomto dortu budou sólisté – vedle tenoristy Simona O´Neilla zazpívá Rattleova manželka Magdalena Kožená. Franz Welser-Möst, šéfdirigent Clevelandského orchestru, je rovněž světovou dirigentskou hvězdou. Troufá si na koncert postavený bez sólistů, se Schubertovou 3. symfonií a Sinfonií Domesticou Richarda Strausse. Do třetice světové jméno: Giovanni Antonini, který umělecky vede soubor Il Giardino Armonico a Wratislavia Cantans Festival a je hlavním hostujícím dirigentem Kammerorchester Basel a Mozarteumorchester Salzburg. Proto je jedním z nejpovolanějších k uvedení nového cyklu C – programem z děl Schuberta, Mozarta a Haydna.
Ovšem nejen těmito dirigenty se pyšní 123. sezona. Ihned za nimi musíme zmínit Christopha Eschenbacha, Davida Robertsona nebo Manfreda Honecka. A také hlavní hostující dirigenty. Jakub Hrůša se představí v obou hlavních cyklech – nejprve v prosinci v předvánočně laděném programu s Honeggerovou Vánoční kantátou a především se světovou premiérou skladby Vzkříšení světla a naděje Jiřího Gemrota, která byla vytvořena na objednávku České filharmonie. Hned v lednu zazní pod Hrůšovou taktovkou Strážnické slavnosti Viktora Kalabise jako pocta jemu a jeho ženě Zuzaně Růžičkové. Na Tomáše Netopila se můžeme těšit v dubnu, kdy ukončí cyklus C čistě v duchu vídeňského klasicismu.
[Not a valid template]Nezapomeňme na sólisty! Mezi těmi instrumentálními jsou klavíristé Pierre-Laurent Aimard, Kirill Gerstein, Nikolaj Luganskij a Ivo Kahánek, houslisté Joshua Bell, Frank Peter Zimmermann, Josef Špaček a Jiří Vodička a violoncellista Truls Mørk. A v neposlední řadě zavítá do Rudolfina plejáda pěveckých sólistů: Christiane Karg, Elisabeth Kulman, již zmínění Magdalena Kožená a Simon O´Neill, Nicola Proksch, Marie Henriette Reinhold, Patrick Grahl, Jan Martiník, Kateřina Kněžíková a Simona Šaturová. Vedle tří angažmá Pražského filharmonického sboru se můžeme těšit na unikátní vystoupení souboru London Voices v Sinfonii pro 8 hlasů a orchestr Luciana Beria.
c. a k.
Co je to vlastně cyklus C, který zde zazněl už ve spojení se jmény Giovanni Antoniniho a Tomáše Netopila? Podle generálního ředitele Davida Marečka by se mohlo zdát, že cykly C a K vznikly k oslavě 100. výročí rozpadu rakousko-uherského mocnářství. Skutečnost je jiná. Cyklus C je reakcí na beznadějně vyprodané sály cyklů A a B a také řešením, kam dál směřovat cyklus O. Sobotní odpolední koncerty cyklu C jako „nástupci“ těch samých koncertů cyklu O ukončují orientaci na mladé, nadějné dirigenty a pracují již s dirigenty vskutku světového formátu. Sobotním koncertům předcházejí večerní koncerty ve čtvrtek a v pátek se stejným programem. Ten bude využívat lehce menší obsazení orchestru, jako stvořené pro akustiku Dvořákovy síně. Nejen dirigenti, ale i sólisté jsou excelentní: Jan Martiník, Nicola Proksch, Jiří Vodička nebo Nikolaj Luganskij. Pro druhý koncert cyklu připravil dramaturgický mág Manfred Honeck kombinaci Mozartova Requiem a hudby dvacátého století s působivými texty v podání Petra Štěpánka, vedle pěveckých sólistů angažoval i Pražský filharmonický sbor a Scholu Gregorianu Pragensis. David Robertson pak mistrně spojil klasiku s modernou: Haydna se Stravinským, Prokofjevem a Martinů.
Jako naprostá novinka přichází cyklus K. Jeho vznik přibližuje David Mareček: „Cyklus K je splněním našeho společného snu s Jiřím Bělohlávkem: po dvou letech příprav uvádíme v život pravidelné koncerty Komorního orchestru České filharmonie. Pod tímto názvem se neskrývá jedno určité těleso, ale projekt, v němž filharmonici zahrají v různých komorních seskupeních.“ Hru v komornějším počtu prosazoval Jiří Bělohlávek jako důležitou součást „hygieny“ orchestrálních hráčů. V menším orchestru, s repertoárem od baroka po současnost si hráči tříbí intonaci, frázování i spolupráci individualit v rámci celku. Programy čtyř koncertů jsou rozmanité a originální, dva připravili členové orchestru Ondřej Vrabec a Josef Špaček, jeden povede Jiří Rožeň a v adventu se můžete těšit na barokní program s Reinhardem Goebelem, německým houslistou a dirigentem specializovaným na barokní hudbu. V rolích sólistů se představí Jana Brožková, Simona Šaturová nebo Uxía Martínez Botana. Víkendovými koncerty v 15.00 vychází Česká filharmonie vstříc poptávce po větším počtu nevečerních produkcí.
[Not a valid template]A mimořádné koncerty? Už jsme zmínili slavnostní Koncert ke 100. výročí republiky s díly Smetany, Dvořáka a Martinů. Tradiční jsou dva říjnové zahajovací koncerty a také Vánoční mimořádný koncert. Pod taktovkou Reinharda Goebela zazní barokní program kopírující ten z cyklu K.Oblíbenou Mimořádnou silvestrovskou generální zkoušku a Novoroční koncert čeká lehká změna formátu. Místo velkého zahraje menší, komorní orchestr za řízení Josefa Špačka od pultu prvních houslí. Jemu generačně blízký tenorista Petr Nekoranec pak bude sólistou v operních áriích z děl klasicismu a raného romantismu.
Vzdělávání baví čím dál víc
Stále bohatší a oblíbenější je sezonní nabídka vzdělávacích programů – pro děti předškolního věku, školáky, teenagery až po dospělé. Pomiňme nyní workshopy pro školky a školy a zaměřme se jen na projekty pro veřejnost. Velký zájem je o koncerty cyklu Čtyři kroky do nového světa. Komentované večery s Marko Ivanovićem, Petrem Kadlecem a Českou studentskou filharmonií budou tentokrát přibližovat čtyři významná symfonická díla od Beethovena po Šostakoviče. Rodiny se můžou těšit na víkendové speciální koncerty: Tučňáky, Betlémskou, Ufony v Rudolfinu a novou Pirátskou v Rudolfinu. Zkoušky orchestru se tentokrát s Markem Ebenem ujímá temperamentní Petr Altrichter. Pokračuje rodinný cyklus Filharmonici na pokračování a neutuchající spolupráci s Idou Kelarovou a romským sborem Čhavorenge bude prezentovat koncert nazvaný Šun Devloro. A ještě jedna novinka – v listopadu chystáme komentovaný odpolední rodinný koncert s klavírním duem sester Labèque!
Zájezdy v duchu výročí republiky
Nejen koncertem 3. října oslaví Česká filharmonie 100. výročí republiky. Se Semjonem Byčkovem vyveze českou hudbu do významných koncertních sálů – přímo ve výroční dny na konci října to bude nejprve londýnská Royal Academy of Music a tamní koncert ve spolupráci s velvyslanectvím České republiky a pak velké turné po USA zahájené dvěma koncerty v newyorské Carnegie Hall právě 27. a 28. října.
Další cesty se Semjonem Byčkovem jsou zmíněné v úvodu. Na konci sezony se orchestr vydá do zahraničí s dalšími dirigenty – Petr Altrichter ho doprovodí v květnu do Číny a na Tchaj-wan, Thomas Dausgaard a Tomáš Netopil v červenci do německého Bad Kissingenu. Na Smetanově Litomyšli vystoupí Česká filharmonie jako rezidenční orchestr festivalu na dvou koncertech s Jakubem Hrůšou.
V úvodu katalogu 123. sezony vyzývá Semjon Byčkov posluchače, aby jeho a orchestr následovali na cestě nekončícího hledání pravdy v hudebním výrazu. Pokud vás cokoli v nabídce zaujalo, jste do Rudolfina opravdu srdečně zváni!