Magazín číslo 5 / 2020
Velikost a krása oceánu České studentské filharmonie

Velikost a krása oceánu České studentské filharmonie

„Můžete před ně dát cokoliv a oni to zahrají!“ Tak charakterizoval Českou studentskou filharmonii sir Simon Rattle, který mladé hudebníky – spolupracující dlouhodobě zejména na filharmonických edukačních projektech – dirigoval v rámci mimořádného koncertu Pomáháme s Českou filharmonií IV. v polovině června 2020.

Věřím, že Česká studentská filharmonie má ještě pořád kam růst a já jí v tomto procesu budu i nadále velmi rád nápomocen. – Marko Ivanović, dlouholetý dirigent a podporovatel mladých hudebníků.

Když se kvůli koronaviru letos v březnu kultura zavřela poprvé, zastihlo to české studentské filharmoniky po zkouškovém procesu a prvním (ze čtyř) koncertů na Dvořákovo Stabat Mater s Markem Ivanovićem. Smutně se rozešli do karantény. Někteří se věnovali cvičení či on-line výuce, jiní museli shánět brigády, při kterých rozváželi pizzu nebo dělali silniční značení. Když odpadly i dubnové koncerty cyklu Čtyři kroky s Čajkovského hudbou, vypadalo to na dost neradostný konec sezony.

Pak ale do Prahy přijel Simon Rattle a ukázalo se, že jeden z nejslavnějších dirigentů současnosti chce dirigovat nejen Českou filharmonii, ale také „nějaký orchestr mladých lidí“. Když padla volba na Českou studentskou, byl to pro její členy „dar seslaný přímo z nebe“ či „světlo ve tmě“, jak to sami popisovali.

Na zkoušky se Simonem Rattlem přišli všichni připravení na 500 procent. Sira Simona práce s mladými hudebníky těšila a nešetřil chválou. „Věděl jsem, že budou dobří, ale netušil jsem, jak moc. Znějí jako skvělý profesionální orchestr jen s mladšími tvářemi. Ačkoliv mnoho orchestrů se nyní omlazuje, přece jenom nevídáte mezi hráči čtrnáctileté. Dneska jsem jim řekl, že cokoliv po nich chci, chci i po nejlepších světových tělesech. Vím, že to zvládnou. Možná jim to jen budu muset říct dvakrát. Ale dokážou to. To je obrovská poklona zdejšímu hudebnímu vzdělávání, protože na mnoha jiných místech byste u obdobného orchestru takovou úroveň neočekávali.“

Jistě nepřekvapí, že i ohlasy mladých hudebníků svědčily o naprosto mimořádných zážitcích: „Ze Simona Rattla šla neskutečná pokora k hudbě jako takové. Skoro to na mě místy působilo tak, že hudba je jeho učitelem a on je nedočkavým žákem, který se za každou cenu chce co nejrychleji od svého mentora naučit co nejvíc. Je pro mě fascinující, jak lidsky působí člověk, který je na absolutní špičce ledovce ve svém oboru.“ – „Jsou lidé, kteří si usmyslí, že přeplují oceán na voru. Mohou za to být vysmíváni, ale oni toho nedbají a svou odhodlaností naopak získávají další příznivce, kteří jsou ochotní bez obav sdílet jejich nadšení, a dali by cokoliv, aby s nimi toto na první pohled šílené dobrodružství mohli podniknout. Simon Rattle nás k takové cestě pozval, nepoukazoval na vratkost našeho plavidla, kterou mohl právem očekávat, ale ukázal nám velikost a krásu oceánu, který spolu dokážeme bez zbytečných obav a úzkostí dozajista ve zdraví, ba dokonce s potěšením překonat.“

Mladí hrají mladým

Kde se vlastně Česká studentská filharmonie vzala?

Když se v novodobé historii České filharmonie začaly činit první edukační krůčky, objevila se v roce 2006 – ještě za ředitele Václava Riedlbaucha – myšlenka na pořádání symfonických koncertů pro studentské publikum, tedy pro novou generaci posluchačů. A kdo by je hrál? No přece Česká filharmonie! Jenže ouha… vytížení filharmoniků bylo tak velké, že účast na takových koncertech nepřipadala v úvahu. A tak se do hry dostal díky intendantce Martině Jesenské a uměleckému vedoucímu Mirko Škampovi tehdejší Pražský studentský orchestr, těleso s dlouholetou tradicí mladistvého a nadšeného přístupu k hudbě.

Fungovalo to báječně, protože studentští posluchači viděli na pódiu svoje vrstevníky, kteří pro tyto koncerty přijali název Český studentský orchestr. Reakce mladých posluchačů myšlenku tohoto tělesa podporovaly: „Moc se mi líbí, že velké symfonické kusy mohou zahrát i mladí lidé.“ – „Mimo hudby mě zaujaly usměvavé reakce hráčů a opětování úsměvů k řadám publika, velmi příjemný zážitek.“ – „Bylo skvělé, když nám hráli naši vrstevníci.“ – „Velice pěkné provedení, je na nich patrná láska k hudbě.“ A všichni tito hudebníci „spříznění“ láskou k hudbě nastudovali v letech 2006–2010 pod vedením dirigenta Marka Ivanoviće mimo jiné Janáčkovu Sinfoniettu, Dvořákovu Novosvětskou, Violoncellový koncert a Te Deum, Musorgského Obrázky z výstavy či Prokofjevovy svity z baletu Romeo a Julie.

Když se v roce 2011 po nástupu nového managementu výrazně rozrostla hudebně vzdělávací činnost ČF, byla to příležitost i pro oživení činnosti studentského orchestru, nazvaného nově Česká studentská filharmonie. Její myšlenkou je dávat nastupující generaci hudebníků – převážně studentů hudebních škol, ať už gymnázií, konzervatoří či akademií – pravidelnou možnost zkoušet a koncertně provádět velká díla světové symfonické, koncertantní i vokálně instrumentální tvorby. Z hudebníků se snažíme budovat stálý orchestr, ve kterém mezi nimi mohou vznikat dlouhodobě vztahy a porozumění; chceme je podporovat ve zdokonalování umění souhry. Dáváme jim také prostor, aby nejen hráli, ale také pojmenovávali svůj vztah k hudbě. Čeští studentští filharmonici ovšem fungují i jako „světlonošové“ ve vztahu ke svým vrstevníkům, kterým ukazují, že mladí lidé mohou klasická hudební díla milovat a zapáleně předávat ostatním.

Od sezony 2013/2014 těleso pravidelně účinkuje na koncertech filharmonického vzdělávacího cyklu Čtyři kroky do nového světa (pod taktovkou Marka Ivanoviće), při koncertech Tučňáci v Rudolfinu (s Vojtěchem Jouzou) a Kdo se bojí filharmonie? (s Ondřejem Vrabcem). V dubnu 2019 vystoupila Česká studentská filharmonie spolu s Idou Kelarovou a pěveckým sborem Čhavorenge při koncertech Šun Devloro, které byly hudební oslavou Mezinárodního dne Romů. V listopadu orchestr 2019 vystoupil pod taktovkou Roberta Kružíka na Koncertě ke Dni studentstva – za účasti Joachima Gaucka a Petra Pitharta.

Společná cesta, nejen za Pastorkyní

Kromě zkoušek a koncertů jsme začali uvažovat i o inspiracích pro mladé hudebníky, které mohou otevřít nové obzory. Jiné, než které se člověku jeví, když sedí u notového pultu. A tak jsme v říjnu 2019 před koncertním provedením Její pastorkyně pozvali muzikologa Jiřího Zahrádku, aby české studentské filharmoniky uvedl do Janáčkova díla. Ne všichni byli zrovna nadšeni, když se dověděli, že součástí zkoušek bude přednáška.

„Z přednášky jsem nejdřív byla na rozpacích, ale bylo to opravdu do hloubky a pan Zahrádka to podal velmi zajímavě, takže jsem byla potěšena a vůbec jsem té hodiny nelitovala.“ – „Už samotné setkání s panem Zahrádkou podle mého názoru orchestr stmelilo.“ Ale obrovskou sílu měla i Janáčkova hudba, i když přinesla velké nároky, které se třeba zprvu zdály nepřekonatelné. „Po první zkoušce jsem byla trochu zoufalá – opravdu mi dalo práci, abych se v díle zorientovala. Teprve na třetí zkoušce jsem měla pocit, že postupně začínám být s dílem více sžitá. Z mého pohledu tedy bylo zajímavé během zkoušek na sobě i na orchestru celkově sledovat, jak jsme všichni postupně s Janáčkem srůstali a nacházeli k němu cestu. Jsem moc ráda, že jsem měla možnost setkat se s tímto dílem, byla to pro mě nová a přínosná zkušenost. Celkově mi tyto koncerty přinesly jeden z nejsilnějších zážitků vůbec, hudba je prostě nádherná a příběh silný a nadčasový.“ – „Byl to neuvěřitelně silný týden. Vlastně jak jsem dopředu čekal. Jen jsem nečekal, že bude až tak silný. Jenůfu jsem viděl scénicky mnohokrát, slyšel nespočetněkrát a jedna z nejnáročnějších věcí je – myslím posluchačsky – její intenzita. To napětí, ta přemíra emocí, které do sebe člověk během ani ne dvou hodin musí nechat vejít. Bál jsem se, že když budeme hrát pouze části díla, tento tah neudržíme. Zvláště u mladého obecenstva. A moje největší radost byla, že se to ani na jednom koncertě nestalo.“

Na Jenůfu navázalo v listopadu 2019 Kabeláčovo Mystérium času. K hudebníkům před ním promluvil o svém vztahu ke Kabeláčovi a jeho symfoniím přímo Marko Ivanović, který před pár lety nahrál komplet skladatelových symfonií se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu. A v březnu – před Stabat Mater – byl naším hostem pěvec Richard Novák, který studentským filharmonikům (ale i mladým pěvcům z konzervatoře a pedagogické fakulty) otevíral svět Dvořákovy duchovní hudby a duchovnosti vůbec. Mladí umělci naslouchali s hlubokou účastí:

„U skladby jako Stabat, která může vzbudit mylný dojem, že se toho v ní málo děje, je nejlepší medicína, když interpreti vědí, o čem hrají a o čem zpívají, a když se na to rozpomenou. Dokonce si myslím, že i orchestrální hráči by si měli pozorně přečíst text, když Stabat hrají. Pak může celá interpretace dostat určité fluidum, které má trošku blízko k mystice, prostě aby to bylo velice citlivé a aby interpret s určitým rozechvěním reagoval na každou maličkost. Pak se může stát, že i když to bude poslouchat člověk, který přesně neví, o čem se zpívá, bude to pro něj silné. A to je ten kumšt. Stabat Mater je o ohromném smutku. Ne o drastickém nebo dramatickém, je to nakonec očišťující smutek. Stabat je o soucitu s bolestí, kterou prožívá matka, když ztrácí syna, který trpí hrozným způsobem. Těžko může být větší bolest. Zarývá se do hloubi duše. A Dvořákovi se to podařilo zachytit. Dvořák mě všude provázel, a kdybych se nebál, řekl bych: je to pro mě spřízněná duše.“

A co bude dál?

„Česká studentská filharmonie mi připomíná orchestr Verbierského festivalu, který tvoří nejlepší studenti hudby z celého světa vedení hráči z Metropolitní opery. Až na takové jsou úrovni,“ řekl v červnu 2020 na adresu mladých hudebníků Simon Rattle.

Tato slova si všichni rádi připomínáme, protože jsou příjemná a lichotivá. Ale znamenají taky obrovský závazek všech mladých hudebníků, pokud jde o budoucnost. Udržet se v pilné a poctivé přípravě, maximálním pozorném soustředění a v síle společného napojení, to mají v rukou každý zvlášť a všichni dohromady. Nestane se to mávnutím kouzelným proutkem. Ale otevírá to už teď krásné vidiny a sny, které se mohou stát skutečností… „Moc rád bych s nimi udělal celý večerní koncert. Toto je nastupující generace,“ uzavřel před pár měsíci Simon Rattle svoje úvahy o České studentské filharmonii.

Na podzim 2020 se stihly odehrát jen dva koncerty s Josefem Špačkem, při kterých hrál sólově Mendelssohnův Houslový koncert a jako dirigent debutoval v Mozartově Haffnerově symfonii. Koncertovalo se na festivalu Lípa Musica v České Lípě a ve Dvořákově síni Rudolfina. „Moc rád bych s nimi zase někdy spolupracoval, byli tak pozorní a milí! Opravdu mě to s nimi neuvěřitelně bavilo,“ říkal následně Josef Špaček.

Těsně před začátkem říjnových zkoušek na Smetanovu Vltavu a Šárku v rámci Kroků do nového světa však přišla další vlna epidemie a od té doby je Česká studentská filharmonie zase doma. Uvidíme, kdy se bude moct ke své činnosti vrátit. Snad už po novém roce, minimálně při televizním nahrávání „krokového“ projektu; a možná bude i něco víc.

Marko Ivanović, jinak (mimo jiné) šéf orchestru Národního divadla Brno, zůstává opěrným pilířem činnosti České studentské filharmonie. Mladým hudebníkům se trpělivě a s pokorou věnuje a atmosféra, kterou vytváří, je pro vzájemné naladění a společné úsilí klíčová. „Spolupráce s Markem,“ jak píše jedna z hudebnic, „a celkově ovzduší projektů je jeden z důvodů, proč mám Kroky ráda. Markův skautský přístup – nenapadá mě lepší výraz – k orchestru je prostě fajn. Nikde žádná manýra.“A sám Marko Ivanović dodává: „Kvalitních studentských orchestrů je v České republice celá řada. ČSF je ovšem jedinečná především tím, že má ambici být orchestrem profesionálním. A to v tom pravém slova smyslu slova – v technické způsobilosti, sehranosti, domácí přípravě. A právě tato pracovitost a svědomitost v kombinaci s ještě neopotřebovaným nadšením a zvídavostí je potenciál, se kterým mě velmi baví pracovat a dále ho rozvíjet. Je totiž určitou pastí každého profesionálního tělesa, že zabředne do jakési každodenní rutiny a i od dirigenta očekává především co nejefektivnější a nejméně bolestnou cestu k přijatelnému výsledku. O to větším osvěžením pak pro mě bývá rozkrývat studovanou skladbu s lidmi, pro které hudba není jen živobytím, ale především vášní. A jedním z mých cílů je dosáhnout toho, aby si tento zdravý vztah k orchestrální praxi naši členové uchovali i ve svých budoucích profesionálních působištích.“

Komentáře

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Co byste chtěli vyhledat...
Zavřít
Zavřít
Co byste chtěli vyhledat
close

malíř, sochař, architekt Pro zobrazení detailu jednotlivých sochklikněte na jméno umělce. hudební skladatel Sochy na střeše Rudolfina zavřít Leonardo da Vinci Klikněte pro zobrazení detailu Paolo Veronese Klikněte pro zobrazení detailu Donato Bramante Klikněte pro zobrazení detailu Tomás Luis de Victoria Klikněte pro zobrazení detailu Josquin Desprez Klikněte pro zobrazení detailu Orlando di Lasso Klikněte pro zobrazení detailu Giovanni Pierluigi da Palestrina Klikněte pro zobrazení detailu Luigi Cherubini Klikněte pro zobrazení detailu Daniel François Esprit Auber Klikněte pro zobrazení detailu Georg Friedrich Händel Klikněte pro zobrazení detailu Wofgang Amadeus Mozart Klikněte pro zobrazení detailu Johann Sebastian Bach Klikněte pro zobrazení detailu Ludwig van Beethoven Klikněte pro zobrazení detailu Michelangelo Buonarroti Klikněte pro zobrazení detailu Raffael Santi Klikněte pro zobrazení detailu Praxiteles Klikněte pro zobrazení detailu Feidiás Klikněte pro zobrazení detailu Apelles Klikněte pro zobrazení detailu Iktinos Klikněte pro zobrazení detailu Massacio Klikněte pro zobrazení detailu Donatello Klikněte pro zobrazení detailu Jacopo Sansovino Klikněte pro zobrazení detailu Benvenuto Cellini Klikněte pro zobrazení detailu Filippo Brunelleschi Klikněte pro zobrazení detailu Domenico Girlandaio Klikněte pro zobrazení detailu Lucca della Robia Klikněte pro zobrazení detailu Christoph Willibald Gluck Klikněte pro zobrazení detailu Joseph Haydn Klikněte pro zobrazení detailu Franz Schubert Klikněte pro zobrazení detailu Carl Maria von Weber Klikněte pro zobrazení detailu Felix Mendelssohn-Bartholdy Klikněte pro zobrazení detailu Robert Schumann Klikněte pro zobrazení detailu
1 / 6