2. 1. 2020 • Dina Šnejdarová
Připomínka 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena patří k největším výzvám letošní koncertní sezony. Česká filharmonie připravila speciální dárek, provedení všech pěti Beethovenových klavírních koncertů s rakouským klavíristou Rudolfem Buchbinderem, který se na tohoto autora specializuje už déle než šedesát let. Představí se nejen jako sólista, ale později též jako dirigent, nejprve 25. 2. v Koncertu pro klavír a orchestr č. 1 C dur op. 15 pod taktovkou Tomáše Netopila, v červnu to bude Koncert pro klavír a orchestr č. 5 op. 73 „Císařský“ za řízení šéfdirigenta orchestru Semjona Byčkova.
Číst článek2. 1. 2020 • Petr Kadlec
„Po prvé vcházíme do Rudolfina, postranním vchodem od nábřeží, nikoli abychom si na galerii vyslechli nějaké bouřlivější jednání parlamentu nebo abychom si poseděli v tiché, ať nedím opuštěné sněmovní knihovně, nýbrž abychom si promluvili s představitelem České filharmonie v jejím novém sídle. Rafael Kubelík nás již čeká. Kanceláře Filharmonie po prvé nejsou stísněny v zapadlém patře činžáku. Jsou to prostorné místnosti hned vlevo v přízemí, s vysokým stropem, jaké jsou ostatně v Rudolfinu všechny, s výhledem na řeku a Hrad. I v tom je něco symbolického. Vzhlížíme střídavě do jasné tváře Kubelíkovy a ven. Tážeme se na program České filharmonie. Dostáváme jej a s ním tolik záře nadšení a optimismu, že je nám dobře. Cítíme, že zde se bude radostně a opravdově pracovat,“ dočítáme se ve Svobodných novinách 25. 9. 1945.
Číst článek2. 1. 2020 • Lucie Maňourová, Petra Hajská, Lukáš Masner
Česká filharmonie a Semjon Byčkov uzavřeli šestiletou etapu své spolupráce nazvanou „Projekt Čajkovskij“. Plnou dílčích fází nad jednotlivými skladbami, plnou námahy a emocí a završenou úspěšnými rezidencemi v předních koncertních sálech světa. Během té doby se Semjon Byčkov stal šéfdirigentem orchestru, což svědčí o tom, že původně projektová spolupráce přerostla v tu nejužší možnou.
Číst článek1. 11. 2019 • Jakub Jareš
Česká filharmonie zanechala v událostech roku 1989 významnou stopu. K otevřenému postoji vůči režimu se ale hráči museli probojovat, ještě na začátku roku jejich pokus o protest skončil fiaskem.
Číst článek1. 11. 2019 • Alena Sojková
Andaluský rodák Pablo Heras-Casado rozvíjel své hudební vlohy jako zpěvák ve sborech, kromě toho hrál na klavír a na housle. Jeho doménou byla stará hudba, které se intenzivně věnoval ve své sborové činnosti, souběžně svůj zájem obracel i k soudobé hudbě, byl studentem a spolupracovníkem Pierra Bouleze. Řídí přední světové a evropské orchestry, po léta spolupracuje s Freiburským barokním orchestrem. Je hlavním hostujícím dirigentem v madridském Teatro Real, kde mimo jiné nastudoval Wagnerův Prsten Nibelungův. Na začátku prosince bude v Rudolfinu dirigovat Brahmsův Druhý klavírní koncert a Brucknerovu Čtvrtou symfonii.
Číst článek1. 11. 2019 • Boris Klepal
Po fantastickém úspěchu své opery Jižní pól uvedené v Mnichově se Miroslav Srnka stal bezesporu nejznámější tváří české scény soudobé hudby. Náš rozhovor se ale netýkal ani tak mediální slávy, jako spíš důsledků, které pro jeho další život měla. Souvisí s tím Srnkova spolupráce s Českou filharmonií, jeho posun ze skladatelského soukromí směrem k veřejnému dění i to, jak konkrétní situace ovlivňuje řešení kompozičních problémů i obecných tvůrčích otázek.
Číst článek1. 11. 2019 • Ondřej Čížek
S režisérem Romanem Vávrou o jeho dokumentu „Když já tak rád diriguju…“, který zachycuje poslední fázi života a díla Jiřího Bělohlávka, bývalého šéfdirigenta České filharmonie. O komplikovaném natáčení, o jemném smyslu pro humor a vzájemné důvěře. O postoji ke smrti i nutnosti být sám sebou. A také o velké zranitelnosti, která může přinést něco mimořádného a neopakovatelného.
Číst článek16. 10. 2019 • Petr Veber
V sezoně Českého spolku pro komorní hudbu vystoupí 19. října za doprovodu pianisty Adama Skoumala šestadvacetiletý houslista Milan Al-Ashhab. Narodil se v Jeruzalémě, jeho otec je Palestinec a matka Češka, ale kulturně už dávno patří českému prostředí. Na housle se učil na ZUŠ v Mostě u Květoslavy Hasilové, později se stal na AMU v Praze žákem profesora Ivana Štrause. Pak ještě navázal u Petera Schuhmayera na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni. Milan Al-Ashhab se stal loni v rakouské metropoli vítězem soutěže Fritze Kreislera a v USA držitelem první ceny v soutěži New York Concert Artists & Associates. Letos v červnu uspěl ve finále Čajkovského soutěže v Moskvě.
Číst článek3. 9. 2019 • Vojtěch Havlík
Ve věku 88 let zemřel v neděli 1. září 2019 český dirigent a významný pedagog Radomil Eliška. V letech 1969–1990 řídil Karlovarský symfonický orchestr, s řadou orchestrů se ujal premiérových nastudování nových skladeb. V japonském Sapporu získal čestný titul doživotního dirigenta poté, co tam řadu let pravidelně hostoval. Vedle své umělecké kariéry působil od roku 1978 na Akademii múzických umění v Praze, kde ovlivnil mnoho současných dirigentských osobností. Mezi jeho žáky patřili také dva nynější hlavní hostující dirigenti České filharmonie Jakub Hrůša a Tomáš Netopil a dále například Leoš Svárovský, Jaroslav Brych, Vojtěch Spurný, Tomáš Brauner, Marko Ivanović, Lukáš Vasilek, Marek Štryncl a řada dalších. Jako důkaz, že byl pro své žáky nejen uměleckým, ale i lidským vzorem, zveřejňujeme vzpomínky dvou z nich, které vznikly bezprostředně po zprávě o jeho úmrtí.
Číst článek