4. 12. 2017 • Lucie Maňourová
Titul předního národního orchestru zavazuje Českou filharmonii nejen ke koncertní činnosti, ale také k podpoře hudebních aktivit u nás. Vzhledem k tomu, že v jejích řadách sedí desítky vynikajících hráčských individualit, je v tomto ohledu její základní snahou vyhledávat a podporovat mladé talenty.
Číst článek4. 12. 2017 • Petr Veber
Šéfdirigentem České filharmonie bude od podzimu 2018 na pět let Semjon Byčkov. Byl vybrán, osloven a zvolen ve shodě mezi uměleckou radou a managementem orchestru i ve shodě s ministrem kultury. Rodák z Petrohradu, občan Francie a USA, je umělcem s mezinárodní pověstí. Už první ohlasy potvrdily, že je pro světové agentury umělcem na takové úrovni, kdy už se vůbec neuvažuje o národnosti. Okolnosti rychlého hledání a nalezení nástupce Jiřího Bělohlávka, jehož život se náhle uzavřel letos na jaře, přibližuje generální ředitel David Mareček.
Číst článek4. 12. 2017 •
Koncert České filharmonie v Rudolfinu. To je energie lidské tvořivosti koncentrovaná do jedné dvou hodin. Sama budova však dýchá, svítí, hřeje i chladí díky důmyslnému systému techniky. Zveme vás na prohlídku tajemného orchestru, který diváky neviděn, neslyšen, den za dnem osvědčuje své mistrovství.
Číst článek27. 10. 2017 • Semjon Byčkov
„Ale víte, když se na vás někdo obrátí s takovou žádostí, když se uvede tak, jak jsem vylíčil, a když spolu prožijete všechno to, co já s těmihle lidmi na pódiu zažil – a byly to někdy tak nepopsatelně krásné chvíle, že si člověk říká, jak nádherné je žít a moci něco takového přijímat… Zkrátka když přijde taková výzva, nemáte už jinou možnost než ji vděčně přijmout a přemýšlet, jak vy osobně můžete přispět k tomu, aby i ve světě natrvalo uznávali výjimečnou hodnotu tohoto orchestru.“Z proslovu Semjona Byčkova
Číst článek2. 10. 2017 • Dina Šnejdarová
Jak hudbu při koncertě poslouchat, jak proniknout do jejích tajů, když probíhá v čase, který nezadržitelně a neúprosně plyne vpřed nehledě na naši soustředěnost či (ne)pochopení? Jak využít kouzla přítomného okamžiku, aby mezi námi a poslouchanou skladbou došlo ke skutečnému sblížení, nikoli nenávratné odluce? Jak se s hudbou a jejími, často již dávno zemřelými, autory lépe poznat? Na tyto otázky hledá Česká filharmonie odpovědi prostřednictvím svých edukativních programů, určených zejména dětem a mládeži. Jedním z nich jsou Čtyři kroky do nového světa, které v letošní sezoně expandují jako nová abonentní řada do večerních hodin, tedy k dospělému publiku. Spoluautorem tohoto projektu je skladatel a dirigent Marko Ivanović.
Číst článek2. 10. 2017 • Pavlína Landová
Čas od času není jistě na škodu nahlédnout do historie, a to třeba i nedávné. Děje se tomu většinou v okamžiku nějaké zásadní změny, ať už pozitivní či negativní. Odchod šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka je událostí, která podstatným způsobem zasáhla do dějin našeho orchestru. Pan šéfdirigent rozjel orchestrální vlak do plných obrátek a náhle z něj bez svého svolení musel vystoupit… V období let 2010–2017 to byl právě on, kdo stál před orchestrem nejvíce, a to v 267 z téměř 800 koncertů u nás i v zahraničí. A co vůbec za toto období filharmonici všechno hráli?
Číst článek2. 10. 2017 • Lucie Maňourová
„Šostakovičův houslový koncert č. 1 a moll … odhalil to nejlepší ve svém sólistovi … neobvyklou směsici dravé energie a přísné sebekontroly. Ve všech ohledech upřednostnil hudbu před show.“ Financial Times, duben 2015
Číst článek2. 10. 2017 • Petr Kadlec
Je poslední natáčecí den. Dvořákovou síní zní píseň „Šun Devloro“, v překladu z romštiny do češtiny znamenají slova „Slyš, Bože“. Píseň Desideria Duždy zpívá dětský pěvecký sbor Čhavorenge, vedený Idou Kelarovou, doprovázejí hudebníci České filharmonie pod taktovkou Marka Ivanoviće. Pátým dnem vzniká první cédéčko čtyřiceti romských dětí z desítek míst České i Slovenské republiky. Mladí zpěváci jsou fantastičtí: pozorní, soustředění, i když už padají únavou, pořád mají nové zdroje energie. Ten den – 20. srpna 2017 – se zároveň završuje další sezona společné filharmonicko-romské cesty Romano drom. Jaká byla?
Číst článek24. 5. 2017 • Jan Kachlík
Sledujeme-li historii provozování a později i nahrávání Dvořákovy duchovní kantáty Stabat Mater, otevírá se před námi pozoruhodný příběh díla. Příběh, v němž hrají důležité role interpreti, posluchači, kritici, ale třeba i místa jednotlivých produkcí. Každé provedení je něčím jedinečné a rozdíly mezi nimi jsou někdy natolik velké, že se nabízí otázka, která z těchto provedení jsou blíže skladatelově představě. Podívejme se alespoň na některé části tohoto příběhu. Možná se pak soustředěněji zaposloucháme do nové nahrávky, jež právě vychází u firmy DECCA.
Číst článek