28. 3. 2018 • Lucie Maňourová
Česká filharmonie se ze své podstaty symfonického orchestru hudbě období baroka repertoárově nevěnuje. Přesto jedno z vrcholných děl Johanna Sebastiana Bacha, duchovní oratorium pro sólové hlasy, dvojitý sbor a dvojitý orchestr Matoušovy pašije, v její sezoně zazní. Stane se tak v rámci vzdělávací řady pro dospívající a dospělé posluchače Čtyři kroky do nového světa. Nečeká vás jen poslech, nýbrž i osvěta, výklad o kontextu a zhudebnění, tak jako vždy, když před vámi stanou pánové Petr Kadlec a Marko Ivanović.
Číst článek28. 3. 2018 • Jana Orlová
Asi jste si všimli, že na koncertech nejste s hráči sami. Jsou tady fotografové. Snaží se nerušit, ale přece jen je koutkem oka vidíte a možná jen tiše trpíte. Petra Hajská a Petr Kadlec. Dvě rozdílné osobnosti, dva umělecké přístupy.
Číst článek28. 3. 2018 • Imrich Vaško
Každá architektonická typológia je závislá od doby, prostredia a kultúry, v ktorej vzniká. Typológia koncertných sál, ktorá sa storočiami postupne vyvíjala a vyčleňovala z architektúry chrámov, kostolov a divadiel, začala dosahovať svoj najväčší architektonický vývoj od druhej polovice 20. storočia.
Číst článek12. 2. 2018 • Lucie Maňourová
„V Bělohlávkovi a České filharmonii si vybrala ideální partnery,“ napsal do The Sunday Times Hugh Canning v recenzi nahrávky Dvořákova violoncellového koncertu, která se tehdy vyšplhala na nejvyšší příčky amerických žebříčků. Souznění Alisy Weilerstein s Českou filharmonií začalo právě při spolupráci na společné nahrávce a koncertech s ní spojených. V září 2013 zahájili festival Dvořákova Praha, v roce 2014 vyšla zmíněná nahrávka jak na zvláštním CD, tak v rámci kompletu s ostatními Dvořákovými koncerty a symfoniemi.
Číst článek12. 2. 2018 • Vlasta Reittererová, Lucie Maňourová
„Ha, ty naše slunce, Vyšegrade tvrd! Ty smělě i hrdě na příkřě stojieš, na skále stogeši, všem cuziem postrach!“ To jsou úvodní verše Písně pod Vyšehradem, kterou roku 1816 „nalezl“ Josef Linda, první z řady sporných památek, opředených hypotézami a mýty. Roku 1848 ji zhudebnil Eduard Hanslick, pozdější obávaný vídeňský hudební kritik; píseň zazněla v dramatu Ferdinanda Břetislava Mikovce Záhuba rodu Přemyslovského, které mělo premiéru 9. ledna 1848 ve Stavovském divadle. Hledání nedoložitelných souvislostí je chůzí po tenkém ledě, ale přesto si lze představit, že čtyřiadvacetiletý Bedřich Smetana některé z představení navštívil a představa hrdě se tyčícího Vyšehradu na skále nad Vltavou mu utkvěla v paměti.
Číst článek12. 2. 2018 • Pavlína Landová
Druhá polovina 122. sezony České filharmonie nabídne kromě koncertů a dalších projektů i vzpomínku na svého šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka. Dne 24. února by se dožil dvaasedmdesáti let a 31. května tomu bude rok od jeho předčasného odchodu. Při této příležitosti připravujeme výstavu do dvorany Rudolfina, v níž přiblížíme jeho osobnost, uměleckou činnost a poodhalíme vznik nejen profesionální vazby mezi ním a naším prvním orchestrem.
Číst článek12. 2. 2018 • Jana Orlová
Celý den hrají hudbu, a když si ve volném čase chtějí odpočinout, tak… hrají hudbu. To je společný rys komorních souborů hráčů České filharmonie, které se od léta roku 2017 postupně představují širší veřejnosti v Sukově síni Rudolfina.
Číst článek14. 12. 2017 • Petr Kadlec
Na přelomu září a října zavítala České filharmonie do Jižní Koreje, Japonska a Tchaj-wanu. Na deseti koncertech se asijskému publiku představil orchestr spolu s dirigentem Petrem Altrichterem, violoncellisty Isangem Endersem a Jean-Guihen Queyrasem a klavíristkou Alice Sara Ottovou. Českou filharmonii doprovázel také fotograf Petr Kadlec, který svým objektivem zachytil některé okamžiky z filharmonického zákulisí.
Číst článek4. 12. 2017 • Dina Šnejdarová
Nezávislá, moderní, přímočará. Prsty rychlé jako závodní auto, paměť jako stroj, cit pro filozofii, záliba v módě. To vše a mnohem víc se skrývá v osobnosti čínské pianistky Yuji Wang, která díky nejednomu záskoku dobyla světová pódia a od té doby nepřestává fascinovat. Úplně vším, co dělá. Na koncertech abonentního cyklu B České filharmonie zahraje ve dnech 6.–8. 12. za řízení dirigenta Semjona Byčkova Klavírní koncert č. 5 G dur op. 55 Sergeje Prokofjeva.
Číst článek