7. 1. 2021 • Michaela Vostřelová
Semjon Byčkov je právě v polovině svého pětiletého uměleckého šéfování České filharmonii. Jak sám říká, tak nejistou dobu s žádným ze svých předchozích orchestrů nezažil. Vedle zrušených koncertů, odsunutých nahrávání a opatrných plánů do budoucna jsou tu ale ještě skladatelé, kteří pro Českou filharmonii píší novou hudbu. A především o ní jsme mluvili.
Číst článek7. 1. 2021 • Lucie Maňourová
Vedle pražských koncertních sezon byly vždy největší chloubou České filharmonie zahraniční zájezdy. Do loňského roku odehrál orchestr v cizině přes 2700 koncertů, které ho proslavily na všech kontinentech, vyjma toho nejjižnějšího. Filharmonie je letitým ambasadorem české kultury, umu českých skladatelů a také úrovně českého hudebního školství. Kdo by si byl pomyslel, že tak skvěle rozjetý vlak se právě v době 125. výročí orchestru na mnoho měsíců zastaví, navzdory hotovým plánům a smlouvám. Pojďme získaný čas věnovat rekapitulaci.
Číst článek7. 1. 2021 • Boris Klepal
Vedle dlouhodobých projektů věnovaných nahrávkám Čajkovského a Mahlera začala Česká filharmonie před několika lety také systematicky pracovat s žijícími autory. Hned čtyři světové premiéry skladeb, které vznikly na objednávku orchestru, zazní v Rudolfinu od února do dubna příštího roku.
Číst článek7. 1. 2021 • Filip Tomášek
Česká filharmonie, stejně jako celá společnost, prochází náročnou zkouškou. Ruší se koncerty, posluchači se s orchestrem setkávají pouze prostřednictvím internetu. I to ale mnozí oceňují, jak potvrzují dva častí hosté Dvořákovy síně Rudolfina. Pánové Jakub Kocmánek a Tomáš Hůlka jsou nejen dlouholetými abonenty, ale také věrnými členy Dynamického klubu České filharmonie. Oba se shodují, že právě díky Dynamickému klubu se cítí být orchestru opravdu nablízku.
Číst článek25. 11. 2020 • Jakub Kožíšek
V Rudolfinu naplno propuklo třetí tisíciletí. Česká filharmonie výrazně expandovala do světa moderních technologií, výsledkem čehož je projekt Czech Phil Media. Ten zastřešuje především provoz nového audiovizuálního studia ve Dvořákově síni Rudolfina a cestu zaznamenaných materiálů na displeje televizí, počítačů, tabletů či telefonů hudbymilovného publika. Možnost nabídnout divákům přímý přenos koncertu se v době zavřených sálů ukázala jako nedocenitelná.
Číst článek12. 11. 2020 • Tereza Šindlerová
Během sezony se doma příliš neohřeje, a tak i na naše otázky odpovídal hlavní hostující dirigent České filharmonie Tomáš Netopil na dálku, někde na cestě mezi Ženevou, kde na konci října uvedl Janáčkovu Věc Makropulos, a pracovně domovským Essenem.
Číst článek12. 11. 2020 • Lucie Maňourová
V posledních letech patřil 17. listopad v Rudolfinu Koncertu ke Dni studentstva. Hlavním dramaturgickým záměrem bylo vyzdvihnout studentskou sounáležitost, mladický elán a odvahu, a to jak výběrem programu a účinkujících, tak cílením na mladé publikum. Letošní plány byly ještě smělejší a vše mělo být jinak. A také je, dokonce hned dvakrát. Pandemie zásadně změnila i novou koncepci českofilharmonického Listopadu, nikoliv však myšlenku vzájemnosti, jíž je zasvěcen.
Číst článek12. 11. 2020 • Petr Kadlec
„Můžete před ně dát cokoliv a oni to zahrají!“ Tak charakterizoval Českou studentskou filharmonii sir Simon Rattle, který mladé hudebníky – spolupracující dlouhodobě zejména na filharmonických edukačních projektech – dirigoval v rámci mimořádného koncertu Pomáháme s Českou filharmonií IV. v polovině června 2020.
Číst článek12. 11. 2020 • Ondřej Sikora
Koronavirus totálně mění už druhou sezonu. Nebyli jsme zvyklí rozhodovat o programu ze dne na den, ani na shánění záložních sólistů, kdyby nevyšli ti domluvení. Porada střídá poradu, hudebníci si zvykají na noty, které poprvé vidí až na zkoušce. Pojďte se podívat do zákulisí příprav koncertů České filharmonie, které jsou od března zcela závislé na vývoji epidemické situace.
Číst článek